Nuffnagg Ads

Sunday, January 11, 2015

Hari-hariku 2014


Salam u olls...
Aku suka tahun 2015.
Best! Best! Best!

Aku nak kongsi dengan korg semua...kisah-kisah aku lalui sepanjang 2014.

Jan 2014 - Permulaan kerja setelah melahirkan my Arjuna Beta, Muhammad Izzul Ilmi. Mulanya
                  kehidupan sebagai seorang ibu. Sabah. Cekal. Serba Boleh, Itu yang perlu ada dalam diri setiap ibu. Aku pasti. Kiranya 1st ujian aku. Mencari pengasuh untuk anak aku. Memang buntu habiss time ni.. So aku serahkan urusan pd Allah s.w.t. Time ni sangat2 lah rasa stresss.. Tup..tup.. dapat contact sorg makcik..area rumah aku. Tingkat 4 (fuhh,,kena mendaki lah,,) So aku set untuk tengok keadaan rumah makcik tu..Alhamdulillah..bersih..dia ada jaga 4 orang budak..so tambah ngn anak aku..jadi 5 lah! Masa aku pegi tu smua budak2 tu tgh tidur..yg aku tak sampai hati nya..diorg ni kena duk 'diwilayah' masing2..main pun tak leh campur..kata makcik tu..takut bergaduh..so end up..tidur pun diwilayah masing..sorang tepi sofa depan pintu..sorang tepi kerusi makan..sorang kt ddepan tv..aku pun mintak utk balik pikir..sebab dia kata baby akan letak dalam bilik..mak ai..tu jadi makin runsing sbb anak aku susah nak buang muntah dia...pastu pulak dia kta tak pun letak atas meja makan..ayoo..sampai bila nak letak atas tu,,bila baby dah bsar mcm mana gamokks nya.,.
Bila balik binccang ngn mak aku..(time tu mak aku ada kat umah aku..teman aku..) Mak aku tak setuju. Esok nya aku pegi survey kat nursery kat blok sebelah..Bila tanya bayaran nya rm350.(mak aihh..mahalnya) Aku mintak nak tengok dlu keadaan nursery tu..aku masuk je...kesian tgk budak2 yg umur 1yr above tu dok terbiar..menangis ada..yg hingus meleleh pun ada.. aduii..baby dia asingkan..dalam satu bilik.cuma yg aku terkejutnya dia kata 2org yang jaga..aku ckp nak balik pikir dulu..so,aku balik jer..teruss nangis...mak aku dah terpinga-pinga..bila aku cerita..maka mak aku pun tak setuju..Mak aku siap kata.."Kalau dlu ada ayah, Mek bulih tolong jaga duk sini.." Makanya..makin lajuu laa airmata aku ni...dengar macam tu..
      Aku keep on tanya-tanya kwn2..ada lah akak ni suggest kawan dia..tapi kawasan perumahan tu on the way aku gi kerja..so..aku decide la lawat akak tu..Ok jer, time lawat tu. So esoknya aku try la hantar.Pagi tu aku pegi ngn En.Hubby gi hantar anak.dah bg tahu untuk setengah hari je.Jadi lepas hantar tu,,aku makan2 dan siap untuk pegi renew roadtax..Keje nya aku asyik tgk jam..duk tengah2 menunggu di pejabat pos tu aku..tlg bayarkan bil makcik cina ni..Terus balik..beli makanan..solat zohor..terus je tergerak hati nak pegi amik anak..asalnya nak tengok cerita "Please Be Careful with My Heart" dlu..
       Masa amik tu izzul tgh tdur..aku drive elok jer..cuma dia terkejut bila dekat hump..Bila sampai je rumah..aku terus bagi susu..masa tgh bagi susu tu,,tetiba je dia tersedakk..sampai keluar ikut hidung..
aku punya la gelabah..tak tahu nak wat apa..aku tepuk belakang..dia..tiarapkan dia..dia xnangis lagi..muka dah merah..last aku sedutt hidung dan mulutt dia sekali..pastu baru dgr suara dia nangis..
aku bukak baju nak sapu ubat kt dada dia..tekejutt aku... tgk perutt dia kena ikat..barutt ketat sgttt..
patut la nafas dia tak ckup...aku nangis sekuat hati..time tu pulak hubby xde..aku call bagitahu dia..
so ktorg sepakat tak nak hantar situ..
      Masa aku naik tangga balik umah..ada akak tingkat bawah tu tnya aku..hantar anak kat mana sebab ada kawan dia tengah cari untuk mengasuh anak..Jadi esoknya aku mintak no akak tu untuk lawat umah dia..Alhamdulillah..masa mula2 jumpa pun Izzul Ilmi dah suka..So, esoknya aku hantar.Alhamdulillah,,akak tu baik sangat. Dia layan izzul macam anak dia..Panggil Alif sebab dia kata kalau dia dapat anak dia nak letak nama Aliff..Dia bahasakan diri dia Ibu dan Abah..
Petang2 Abah tu dukung Izzul..memang manja habisss.. Akak tu pun selalu hantar whatsapp gambar Izzul..katanya sebagai pengubat rindu di tempat kerjaa..1st day kerja tu...memang aku duk kira jam je la...5.30ptg dahh out..

                               
                                                              Izzul Ilmi 2 bulan..


To be continued... Post #2



No comments: